Al igual que la parla
i l'escriptura, la lectura passa per diferents etapes, conèixer i treballar
cada una d'elles ens ajudarà a fer dels nostres petits bons lectors en el
futur.
Totes les activitats
proposades s’han de realitzar en forma de joc, ha de ser un moment divertit per
compartir.
1. Etapa Prealfabètica: Els infants reconeixen les paraules per la seva
forma, llargues, curtes, redones, llargues... Les paraules per ells són
dibuixos i les lletres són pistes per reconèixer les paraules. Reconeixen les
lletres per la seva forma, per exemple una M, és una lletra que puja - baixa- puja-
baixa. Tenen dificultats per reconèixer paraules amb forma semblant: per
exemple: "SOL" "SAL", "MANETA",
"MALETA"
Aquí, es pot treballar amb cartells relacionant paraules amb imatges, fent
cartells sobre coses quotidianes, utilitzar la casa com un gran trencaclosques
on anem col·locant els noms de les coses. Classificar paraules en curtes i
llargues, les que comencen per una lletra com aquesta "M", sempre
donant el model. Cercar paraules iguals i diferents, sense prestar especial
atenció a la descodificació del significat.
2. Etapa Alfabètica Parcial: Són capaços de relacionar una o més lletres
escoltades amb la paraula escrita. Per lo general tenen més facilitat per reconèixer
el principi i el final de les paraules. Podrà esbrinar que la paraula
"Taula" per la T del principi i la A del final, en canvi si li posam
la paraula "Tela" segurament també llegirà "Taula" en
aquesta etapa.
Dins aquesta etapa podem jugar a cercar paraules, tenim una sèrie de targetes
amb diferents paraules (menys quant més petit és el nin/a), podem dir: “Donam
la que posa....”
3. Etapa Alfabètica
Completa: ja són capaços de llegir paraules perquè reconeixen cada una de les
seves lletres per formar paraules.
Ara és el moment de
potenciar la curiositat per la descodificació de paraules, veure que posa un
cartell, una etiqueta, una senyal de tràfic, paraules d’un conte...
4. Etapa Alfabètica
Consolidada: ja són capaços de reconèixer paraules habituals sense necessitat
de descodificar cada lletra. La memòria els permet llegir més ràpid, veuen la
paraula com un únic so.
Quan són capaços de
llegir un determinat nombre de paraules de manera eficaç i més o manco més
ràpida, és el moment de pensar en les frases, ja que comencen a estar preparats
per prestar atenció en la comprensió i no tanta en la descodificació.
S.M.S.V.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada