dimarts, 5 de març del 2013

Etapes del procés lector


Al igual que la parla i l'escriptura, la lectura passa per diferents etapes, conèixer i treballar cada una d'elles ens ajudarà a fer dels nostres petits  bons lectors en el futur.

Totes les activitats proposades s’han de realitzar en forma de joc, ha de ser un moment divertit per compartir.

1. Etapa Prealfabètica: Els infants reconeixen les paraules per la seva forma, llargues, curtes, redones, llargues... Les paraules per ells són dibuixos i les lletres són pistes per reconèixer les paraules. Reconeixen les lletres per la seva forma, per exemple una M, és una lletra que puja - baixa- puja- baixa. Tenen dificultats per reconèixer paraules amb forma semblant: per exemple: "SOL" "SAL", "MANETA", "MALETA"

Aquí, es pot treballar amb cartells relacionant paraules amb imatges, fent cartells sobre coses quotidianes, utilitzar la casa com un gran trencaclosques on anem col·locant els noms de les coses. Classificar paraules en curtes i llargues, les que comencen per una lletra com aquesta "M", sempre donant el model. Cercar paraules iguals i diferents, sense prestar especial atenció a la descodificació del significat.

2. Etapa Alfabètica Parcial: Són capaços de relacionar una o més lletres escoltades amb la paraula escrita. Per lo general tenen més facilitat per reconèixer el principi i el final de les paraules. Podrà esbrinar que la paraula "Taula" per la T del principi i la A del final, en canvi si li posam la paraula "Tela" segurament també llegirà "Taula" en aquesta etapa.

Dins aquesta etapa podem jugar a cercar paraules, tenim una sèrie de targetes amb diferents paraules (menys quant més petit és el nin/a), podem dir: “Donam la que posa....”

3. Etapa Alfabètica Completa: ja són capaços de llegir paraules perquè reconeixen cada una de les seves lletres per formar paraules.

Ara és el moment de potenciar la curiositat per la descodificació de paraules, veure que posa un cartell, una etiqueta, una senyal de tràfic, paraules d’un conte...

4. Etapa Alfabètica Consolidada: ja són capaços de reconèixer paraules habituals sense necessitat de descodificar cada lletra. La memòria els permet llegir més ràpid, veuen la paraula com un únic so.

Quan són capaços de llegir un determinat nombre de paraules de manera eficaç i més o manco més ràpida, és el moment de pensar en les frases, ja que comencen a estar preparats per prestar atenció en la comprensió i no tanta en la descodificació. 



S.M.S.V.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada